על חתולים ואנשים וטבע בין גדרות

בטור זה יבואו כתבות והערות של העורך, מתוך כוונה לעורר דיון ציבורי. את תגובות הקוראים אפשר ורצוי לשלוח בדואר אלקטרוני אל העורך בכתובת                  jdafni@gmail.com   

1. על חתולים ואנשים (פברואר 2013)

באילת, כמו ביתר חלקי הארץ, התגברה מאד בשנים האחרונות המגמה להגן בכל מחיר על חיות המחמד שברחוב. כל נסיון לווסת את אוכלוסיות החתולים והכלבים המשוטטים מעורר גלי מחאות מצד עמותות כמו  "תנו לחיות לחיות". אישית, כמי שגר בבית קרקע ומנסה לגדל גינה או סתם פרחים, אני סובל סבל רב מהכמות הבלתי מוגבלת של חתולי-רחוב שאימצו את החצר שלי כביתם. כל נסיון שלי להגביל את מספרם ולמנוע את הנזק שהם גורמים בלי לנקוט צעדים "לא-אנושיים" כמו הרעלה או גירוש אלים, נתקל בבוז גלוי מצידם. הם נזונים מפחי הזבל הפתוחים ומשתמשים בגינה שלי כדי לפלוט את מוצאותיהם (שם נקי לצואה ושתן). אחת לשבוע מהווים הדשא והגינה שלי זירת הרג לציפורים מקומיות ונודדות, והמחסן שלי נהפך מדי פעם לבית יולדות לחתולי השכונה, ואם נוסיף את האזרחים הרחמניים המניחים צלחות מזון על מפתן ביתם לתמונה, התרבותם העצומה של החתולים מובטחת, על חשבון איכות החיים והסביבה. תקציר המאמר הנוכחי, שהובא לידיעתנו ניסה לקבוע בכלים מדעיים את מידת הנזק שגורמים חתולי רחוב אלה. הוא צריך לשמש כפעמון אזעקה נגד הרס בסביבה שנגרם על ידי "חובבי טבע" שפועלים מסיבות לא-רציונליות. חובבי ציפורים יודעים מנסיונם כמה מיני ציפורים יפות שהיו מבלות את חודשי החורף בחצרותינו ונפלו קרבן לרוצחים אלה. 

ד"ר יעקב דפני

29 January 2013

The impact of free-ranging domestic cats on wildlife of the United States

Scott R. Loss, Tom Will & Peter P. Marra

Nature Communications 4, 1396 doi:10.1038/ncomms2380

 

Abstract

Anthropogenic threats, such as collisions with man-made structures, vehicles, poisoning and predation by domestic pets, combine to kill billions of wildlife annually. Free-ranging domestic cats have been introduced globally and have contributed to multiple wildlife extinctions on islands. The magnitude of mortality they cause in mainland areas remains speculative, with large-scale estimates based on non-systematic analyses and little consideration of scientific data. Here we conduct a systematic review and quantitatively estimate mortality caused by cats in the United States. We estimate that free-ranging domestic cats kill 1.4–3.7 billion birds and 6.9–20.7 billion mammals annually. Un-owned cats, as opposed to owned pets, cause the majority of this mortality. Our findings suggest that free-ranging cats cause substantially greater wildlife mortality than previously thought and are likely the single greatest source of anthropogenic mortality for US birds and mammals. Scientifically sound conservation and policy intervention is needed to reduce this impact.


תרגום התקציר:

איומים אנתרופוגניים, כגון התנגשויות עם מבנים מעשה ידי אדם, כלי רכב, הרעלה וטריפה על ידי חיות מחמד מקומיות, יחד הורגים מיליארדי חיות בר (בעיקר צפורים) בשנה. חתולי בית משוחררים נפוצים בעולם תרמו להכחדות רבתי של חיות בר בעיקר באיים מבודדים. היקף התמותה שהם גורמים באזורים ביבשת נותר השערה, עם הערכות בקנה מידה גדול מבוססות על ניתוחים לא-שיטתיים והתייחסות מעטה לנתונים מדעיים. במאמר זה אנו עורכים סקירה שיטתית וכמותית אומדן תמותה הנגרמת על ידי חתולים בארצות הברית. אנו מעריכים כי חתולי בית הורגים בין 1.4-3.7 מליארד ציפורים ו-6.9-20.7 מיליארד יונקים לשנה.  רוב ההרג הזה נגרם על ידי חתולים שאינם בבעלות. שנה. הממצאים שלנו מצביעים על כך שחתולים חופשיים גורמים נזקים מאשר הייה משוער קודם, ומהווים הגורם הגדול ביותר לתמותה ממקורות אנתרופוגניים לציפורים ויונקים בארה"ב. התערבות מדעית לשימור ומדיניות נדרשת להפחית את הנזק הזה.

ברגע האחרון: ראו כתבה שהתפרסמה היום ב"הארץ"  http://www.haaretz.co.il/news/world/1.1918789

2. טבע בין הגדרות (מרץ 2013).
השנים האחרונות גרמו לבעיות בטחוניות קשות באזור ששיאן ההתקפות על גבול מצרים. הגדר לאורך הגבול הינה רע הכרחי, שנכפה עלינו ונקווה שהניתוק מסיני יביא לשקט, שיאפשר החזרת הבטחון בטיולים באזור. בינתיים, כמה ממסלולי הטיול הקרובים לגבול סגורים לתקופות ארוכות. על אלה יש להוסיף סוג אחר של גדרות, בטיחותיות. כביש הערבה עבר לאחרונה שדרוג שהיה נחוץ מאד, הוספת נתיבי נסיעה נוספים וגידור בינן. אך משהו נפל בדרך. המבקשים להגיע לעמודי עמרם או נחלי שחורת נאלצים לנסוע עוד עשרה קילומטרים ויותר, עד לכניסה לבאר אורה כדי להסתובב ולחזור עשרה ק״מ נוספים כדי להגיע לכניסה לנחלי עמרם ושחורת. במידה רבה זה קורה למי שבא מאזור יטבתה ורוצה להכנס לאזור דקלי הדום - עליו לנסוע עד לכניסה לאיזור התעשיה שחורת, ולסוב אחורה לכמה ק״מ נוספים.
בעיה נוספת שזיהינו היא שכמה אתרי נוף - כמו מצפה נוף בעליה לעין נטפים, על כביש 12 - שהיו בעבר לאורך הדרך אינם נגישים כבר לנוסעים על הכביש. גדר הבטיחות ורוחב הדרך המצומצם אינו מאפשר עצירה וירידה לשוליים. כדי לצפות על הנוף יש לנסוע כמה ק״מ נוספים וללכת ברגל לנקודת תצפית שהיא נחותה ולא אטרקטיבית מזו שסמוכה לכביש.
בכל המדינות המתוקנות שבהן סומנו דרכי נוף דואגים מראש לנקודות עצירה ומשטחי תצפית וצילום. לא אצלנו. אנו סגרנו עצמנו, מרצון וממחדל, בין גדרות בטחון לגדרות בטיחות. מספרים לנו שהבעיה היא כספית. מצד אחד אנו שואפים לקדם את התיירות ומאידך אנו חוסמים בפניהם את הנוף. אז, לפני ששופכים מיליארדים על קו רכבת כדי שתיירים יבואו, כדאי שלא נסתיר מהם את מה שיש לנו להציע.



 
 

 

;